- Katılım
- 28 Mart 2008
- Mesajlar
- 23.246
- Tepki puanı
- 2.148
- Puanları
- 163
- Yaş
- 40
- Bulunduğu Yer
- ŞANLIURFA
- Tuttuğu Takım
- GALATASARAY
1. Her insanın, başkalarını eleştirmeden önce kendine yönelik özeleştiri yapması gerekir.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerin hangisinden kaynaklanmaktadır?
1. Bir sözün yanlış anlamda kullanılmasından
2. Çelişen sözlerin bir arada kullanılmasından
3. Gereksiz söz kullanılmasından
4. Tamlayan ekinin gereksiz kullanılmasından
5. Öğe eksikliğinden
2. Sanatçının bazı yapıtları gerçekçi olmaktan ve toplumsal sorunlara çözümler üretmekten bütünlüğüyle uzak görünüyor.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerin hangisiyle giderilebilir?
1. 'bazı" sözcüğü atılarak
2. 'gerçekçi olmaktan" sözü atılarak
3. "sorunlara" yerine "sorunlarımıza" sözcüğü getirilerek
4. "bütünlüğüyle" yerine "bütünüyle" sözcüğü getirilerek'
5. "görünüyor" yerine "görülüyor" sözcüğü getirilerek
3. Kardeşimin bunca sıkıntıya bana yardım etmek için katlandığını o an anlamış ve gözlerim yaşarmıştı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerden hangisiyle giderilebilir?
1. "Kardeşim" sözündeki tamlayan eki atılarak
2. "bunca" yerine "bu kadar" sözü getirilerek
3. "için" yerine "amacıyla" sözcüğü getirilerek
4. anlamış" yerine "anlamıştım" sözcüğü getirilerek
5. "yaşarmıştı' yerine "yaşarmışlardı" sözcüğü getirilerek
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Şehrin gürültüsünden kurtulup mahallemize girince içim huzurla dolardı.
2. Komşular birbirinin halini hatırını sorar, işlerinde birbirlerine yardım ederdi.
3. Yolun kenarındaki boş arsada çocuklar akşamüstleri maç, misket, çelik - çomak, oynardı.
4. Evlerin pencerelerinden camgüzelleri, begonyalar, küpe çiçekleri sarkardı.
5. Bir komşunun hasta olduğu duyulunca,bir tas çorbasını alan,onun evinin yolunu tutardı.
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Dün akşam izlediğim korku filminden çok etkilendim.
2. Yönetmen, son filmiyle, adını sinema tarihine altın harflerle yazdırdı.
3. Filmdeki küçük kahramanın oyunculuğu beni kendine hayran bıraktı.
4. Bu çalışmada usta oyuncuların yanı sıra genç yetenekler de yer almıştı.
5. Bu filmi izlemeden önce korku filmlerini sevmezdin.
6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Bu kitabında yazar, gezip gördüğü ülkeleri anlatmış
2. Heyecanla beklenen konserin biletleri aylar önce satışa sunuldu.
3. Bu şekilde tartışarak bir sonuca ulaşmamız imkânsız.
4. Artık bayramlarda çocuklar kapı kapı dolaşıp şeker toplamıyorlar.
5. Bu müjdeli haberi tüm akrabalara haber vermeliyiz
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu yoktur?
1. Okuduğum kitap çok keyifliydi.
2. Oldukça keyifli bir kitap okudum.
3. Bu kitabı okumaktan keyif aldım.
4. Keyif alıcı bir kitap okudum.
5. Keyiflice bir kitap okudum.
8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Bu radyo programını iki yılı geçkin olarak yapıyorum.
2. Bu roman benim yalnız anılarımı değil ümitlerimi de içeriyor.
3. Bu şiiri ilk okuduğumda onda yüzyıllar öncesinden gelen bir ses duymuştum.
4. Bu sergiyi açmadan önce, yarım kalmış tüm tablolarımı tamamladım.
5. Bu gösterinin başarısında oyunculardan ışıkçılara kadar birçok kişinin payı var.
9. Kalabalık (l) caddenin sağındaki (II) dar (III) sokağa (IV) oradan da(V) soldaki ilk sokağa yöneldi.
Bu cümledeki anlam karışıklığını gidermek için, numaralanmış yerlerden hangilerine virgül (,)konmalıdır?
A) |. B) II. C) III. D) IV. E) V.
10. Programda belirtildiğinin aksine konuşmalar öğleden sonraya sarkmıştı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
1. Çelişen sözlerin bir arada kullanılması
2. Gereksiz söz kullanılması
3. Özne - yüklem uyumsuzluğu
4. Tamlayan eksikliği
5. Yanlış fiilimsi kullanılması
11.
1. Eski milli sporcularımızla bir röportaj yaptık.
2. Sohbet havasında geçen röportajımız tam bir buçuk saat sürdü.
3. Bu bir buçuk saatten biz de çok mutlu olduk.
4. Röportajımız, dergimizin bu ayki sayısında yayımlandı.
Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangilerinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Yalnız II.
2. Yalnız III
3. l. ve II.
4. II. ve IV.
5. III. ve IV.
12. Neyi, niçin, nasıl ve ne zaman yapacağını bilen her insan bir gün elbette başarılı olurlar.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerin hangisinden kaynaklanmaktadır?
1. Gereksiz söz kullanılmasından
2. Bir sözün yanlış anlamda kullanılmasından
3. Nesne eksikliğinden
4. Özne - yüklem uyumsuzluğundan
5. Yüklemin geniş zamanda çekimlenmesinden
13. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Ne geldi ne de telefon etti.
2. Bu manzara aşırı derecede güzel.
3. Bu olay seni de beni de çok üzdü.
4. Bir daha beni de arama onu da.
5. Çiçekler İki günde soluverdi.
14. Ertesi gün erkenden kalkılıp,çobanın karısının
hazırladığı yiyecekleri yedikten sonra,kapıya yöneldiler.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
1. Özne-yüklem uyumsuzluğu
2. Tamlama yanlışlığı
3. Çatı uyumsuzluğu
4. Yüklem eksikliği
5. Gereksiz sözcük kullanımı
1. Kasabanın ileri gelenleri, olan olayları görüşmek için toplandı.
2. Hepimiz özellikle bu saatlerde daha sessiz olunmasını rica ediyoruz.
3. Tanıklardan birkaçının, adamcağıza yalan yere iftira ettiği anlaşıldı.
15.Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangilerinde, gereksiz söz kullanımından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
1. yalnız l.
2. Yalnız II.
3. l. ve III.
4. II. ve III.
5. I, II. ve III.
16. Yağmur altında yürümekten, ipj| ipjl yağan
I II
yağmurla birlikte ıslanmaktan
III IV
çok hoşlanırdı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu, numaralanmış sözcüklerden hangisinin gereksiz kullanılmasından kaynaklanmaktadır?
A) l. B) II. C) III. D) IV. E)V.
1. (I) Bu yıl ilgi çekici bir ödev aldım. (II) Sait Faik’in hayatının biyografisini inceleyeceğim. (III) Uzun süredir bu yazarımızı tanımak istiyordum. (IV) Öykülerini çok seviyordum ama yazarın hayatıyla ilgili ayrıntıları bilmiyordum.(V) Bu ödevi hazırlamakla, bir taşla iki kuş vuracağımı düşünüyorum.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A) I. B II. C) III. D) IV. E) V.
Türkçe Testi 3
1. ‘’Söz var, söyleyenle; söyleyen var, söylediği sözle büyür."
Aşağıdaki cümlelerin hangisi bu cümlenin anlamıyla ilgili değildir?
1. Bazı kişiler düşüncelerini açıklamaktan çekinir.
2. Sözün güzelliği kadar, söyleyenin kimliği de önemlidir.
3. Anlam kişide değil, kişinin sözündedir.
4. Söze değer kazandıran, söyleyenin kimliğidir.
5. Sözün anlamı, söyleyene göre önem kazanır.
2. (l) Son romanında mümkün olduğu kadar kişiliğini gizlemeye çalışmış. (II) Yaptığı uzun tasvir ve tahlillerle, mekan ve olayları okurun gözünde canlandırmış. (III) Bu betimlemeleri biraz daha uzatsaymış eser okunmayacak hale gelirmiş. (IV) Sağlam cümleleri ve amiyane tabirlerden kaçınması romanı daha da güzelleştirmiş. (V) Sonuç olarak, rahat okunan, gerçeklere bağlı, sağlam üsluplu güzel bir roman çıkmış ortaya. Bu parçada numaralandırılmış cümlelerden hangisinde birbirine koşul-sonuç ilişkisiyle bağlanmış iki yargı vardır?
A) l. B) II. C) III. D) IV. E)V.
3. Öğrenim, meyvenin kendisi değil, bilgi ağacından meyve toplamaya yarayan bir merdivendir.
Bu özdeyişle asıl vurgulanmak istenen, aşağıdakilerden hangisidir?
1. Öğrenim görmenin asıl amacının bilgi vermek olduğu
2. Öğrenimin sağlayacağı meyvelerden yararlanmanın güçlüğü
3. İyi bir öğrenimin bilgi kazandırmaktan çok, bilgi edinmenin yöntemini öğrettiği
4. Bilgisiz insanın, yaşamın sunduğu meyvelerden yeterince yararlanamayacağı
5. Öğrenimin asıl amacının, gençleri hayata hazırlamak olduğu
4. Aşağıdakilerden hangisinde ''biri ötekinin yorumu olarak birbirine bağlanan" iki yargı verilmiştir?
1. Yaptığı her işin hesabını yapıyor; kuşkucu bir kişiliğe sahip olsa gerek.
2. Polisler yabancı olduğunu anlamış ve gemiye binmeden kıskıvrak yakalamışlardı.
3. Trafik çok sıkışıktı, bundan daha erken gelmemiz mümkün değildi.
4. Onun ezgileri ikimizi de büyülemişti, çıkışta iki kasetini de aldık.
5. Bayan bir resim öğretmenimiz vardı, elinden fırçayı bırakmazdı.
5. (l) Bir sanat eserini değerlendirirken kullanacağımız ölçü, aynı türdeki diğerleri olmalıdır. (II) Çünkü eleştirmen, kendi zevklerini bir kenara bırakarak nesnel olmak zorundadır. (III) Sanatçının kişilik özelliklerini İşin içine katarsak bir çıkmaz sokağa gireriz. (IV) Herkesçe kabul edilebilecek, tartışılmayan yargılara ulaşmak zorundayız. (V) Zaten bir sanat yapıtının da nasıl oluştuğunu kesin olarak söylemek zordur.
Yukarıdaki numaralandırılmış cümlelerden hangi ikisi yakın anlamlıdır?
1. II. ve III.
2. l. ve IV.
3. II. ve IV.
4. l. ve V.
5. II. ve V.
6. Her insan gibi zaman zaman ben de hata yaptım, ama hatalarımdan ders almayı bildim.
Bu sözleri söyleyen kişi, aşağıdakilerden hangisine dikkat çekmektedir?
1. Çok hata yaptığına
2. Hatasının büyük olduğuna
3. İnsanların hata yapabileceğine
4. Kendisinin başkalarından etkilendiğine
5. Hatalarını önemli olmadığına
7. Sanatçı, öyle bir yoldan geçsin ki, onun yapıtını okuyanlar farklı bir yoldan gittiğini hemen anlasınlar.
Aşağıdakilerden hangisi anlam bakımından bu cümleye en yakındır?
1. Sanatçı, kimsenin cesaret edemediği konuları işlemelidir.
2. Sanatçı, kendisini başarıya götürecek yollardan yalnız birini seçmelidir.
3. Sanatçı, üslubu yönüyle özgün olmalı, taklit edilememelidir.
4. Sanatçıyı, kişisel konuları işlemek başarılı kılar.
5. Sanatçının; sanatçı kimliği, kendisini ayrıcalıklı kılar.
6. Emile Zola: "Bir kapının kilitli olup olmadığını anlamanın en emin yolu onu itmektir." der.
Emile Zola'nın bu sözle vermek istediği öğüt aşağıdakilerden hangisidir?
1. Herkes aklını iyi kullanmalıdır.
2. İnsanlar tecrübelerle hareket etmelidir.
3. Düşünce dünyamızı zenginleştirmeliyiz.
4. Hayatta önsezilerin önemli bir yeri olmalıdır.
5. Hayal gücümüzü sürekli geliştirmeliyiz.
9. Aşağıdakilerden hangisinde eylem gerekçesiyle verilmiştir?
1. Açma pencereni perdeleri çek
Monna Rosa, seni görmemeliyim
1. Kanının nehriyle cetvellediğim
Bu toprak söyleyin neden çoraktır
1. Sırıtan zamandır kaybolan sisli şehrin gürültülerinde
Yanıp sönen lambalarda ölen dakikalar
1. Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var
Yaşadın mı, yoğunluğuna yaşayacaksın bir şeyi
1. Halâ korkuyorum senin için yaz nedir?
Acının siyahını bilirsin beyaz nedir
10. (l) Yazarın elbette bir hayal gücü vardır. (II) Öyle olmasa bunca değişik tipi nasıl yaratabilirdi? (III) Ama gerçekçi yazarın kurduğu hayal, gelişigüzel bir hayal değildir. (IV) Sanatçı; yaşama, edinilen deneyimlere, bir dünya görüşüne dayanır. (V) Bunun için gerçekçi yazarın hayal gücü, deneyimlerinden ayrılmaz; bu deneyimleri genelleştirir, değerlendirir.
Bu parçadaki numaralandırılmış cümlelerden hangileri, kendisinden önceki cümlede bildirilen yargının açıklamasıdır?
1. l. ve III.
2. II. ve V.
3. l.ve V.
4. III. ve V.
5. III. ve IV.
11. Kısa sürede şöhret olmak isteyen yazarlar, bu amaçlarına ulaşabilirler; ama asla kalıcı olamazlar; çünkü kalıcı olmak çağı aşmayı gerektirir.
Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleyle aynı doğrultudadır?
1. Ünlü bir yazar olmayı isteyenler, hedeflerini belirlemelidirler.
2. Ünlü bir yazar olmak için çok çalışmak gerekir.
3. Geçmişi değerlendiren yazarlar ünlü olmayı hak ederler.
4. Yaşanılan çağı İyi değerlendirmek, ünlü olmaya bağlı değildir.
5. Kalıcı olan yazarlar, çağlar ötesi mesajlar taşıyanlardır.
1. Gerçek sanatçı, halkla beraber yürümez; halkın önünde, halkın lideri olarak yürür.
Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleye en yakındır?
1. Gerçek sanatçı halkın değerlerine saygı gösterir.
2. Halkından kopuk sanatçı başarılı olamaz.
3. Gerçek sanatçı halkı ileriye taşımak için, ona öncülük eder.
4. Gerçek sanatçı halkın sorunlarıyla yakından ilgilenir.
5. Gerçek sanatçı yaptığı işlerde halkın takdirim kesinlikle önemsemez.
13. (l) Eleştirmenlerin de insan olduğunu unutmamak gerekiyor. (II) Her insan gibi onlar da duygusal varlıklar. (III) Bunun için de eserin yaratıcısının siyasî ve kültürel kimliği, hatta doğum yeri bile eleştirmeni İlgilendiriyor. (IV) Ancak eleştirmen tarafsızlık İlkesinden vazgeçmemeli. (V) Eleştirinin etik kurallarıyla kişiliğini dengelemeyi başarmalı.
Bu parçada, numaralandırılmış cümlelerin hangisinden başlayarak düşünce yön değiştirmiştir?
A) I. B) II C) III. D) IV. E) V.
14. Aşağıdakilerden hangisinde amaç anlamı
yoktur?
1. İzmir'e konseri izlemek İçin gitmişler.
2. Şoka girdiğinden kimseye haber verememiş.
3. Çalışmak üzere Urfa’ya gitti.
4. Mizah, düşündürmek için de yapılmalı.
5. Acı çekmek için müzik dinleyenler hastadır.
15.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ön yargı“ söz konusudur.
1. Yazarların, sık sık betimlemelere yönelmeleri eserlerini tek düzelikten kurtarıyor.
2. Herhalde bu şairler gelecek kuşaklar tarafından tanınmayacaklar.
3. Her şairde kendini aşma mücadelesi açıktan açığa görülüyor.
4. Ülke sorunlarına yönelen sanatçılardaki toplumsallık yadırganıyor nedense
5. İnsanla şiir arasındaki sıkı ilişki yok oluyor, şiir doğaya yöneliyor.
16. (I) Sanatçı, öykücülüğümüzün özgün adlarından biridir. (II) Anlatıma getirdiği yenilik ve değişiklik, anlatımı tekdüzelikten kurtarmıştır. (III) Öykülerinin çoğu gündelik yaşamla ilgilidir ve fantastik öğelerden uzaktır. (IV) Okuru saran yalın ve gösterişsiz bir dili vardır. (V) Bilgece deyişlere sıkça yer verişi okuru etkiler ve anlatımı renklendirir.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde sanatçıyı beğenme açıkça belirtilmemiştir?
1. I
2. II
3. III
4. IV
5. V
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerin hangisinden kaynaklanmaktadır?
1. Bir sözün yanlış anlamda kullanılmasından
2. Çelişen sözlerin bir arada kullanılmasından
3. Gereksiz söz kullanılmasından
4. Tamlayan ekinin gereksiz kullanılmasından
5. Öğe eksikliğinden
2. Sanatçının bazı yapıtları gerçekçi olmaktan ve toplumsal sorunlara çözümler üretmekten bütünlüğüyle uzak görünüyor.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerin hangisiyle giderilebilir?
1. 'bazı" sözcüğü atılarak
2. 'gerçekçi olmaktan" sözü atılarak
3. "sorunlara" yerine "sorunlarımıza" sözcüğü getirilerek
4. "bütünlüğüyle" yerine "bütünüyle" sözcüğü getirilerek'
5. "görünüyor" yerine "görülüyor" sözcüğü getirilerek
3. Kardeşimin bunca sıkıntıya bana yardım etmek için katlandığını o an anlamış ve gözlerim yaşarmıştı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdaki değişikliklerden hangisiyle giderilebilir?
1. "Kardeşim" sözündeki tamlayan eki atılarak
2. "bunca" yerine "bu kadar" sözü getirilerek
3. "için" yerine "amacıyla" sözcüğü getirilerek
4. anlamış" yerine "anlamıştım" sözcüğü getirilerek
5. "yaşarmıştı' yerine "yaşarmışlardı" sözcüğü getirilerek
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Şehrin gürültüsünden kurtulup mahallemize girince içim huzurla dolardı.
2. Komşular birbirinin halini hatırını sorar, işlerinde birbirlerine yardım ederdi.
3. Yolun kenarındaki boş arsada çocuklar akşamüstleri maç, misket, çelik - çomak, oynardı.
4. Evlerin pencerelerinden camgüzelleri, begonyalar, küpe çiçekleri sarkardı.
5. Bir komşunun hasta olduğu duyulunca,bir tas çorbasını alan,onun evinin yolunu tutardı.
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Dün akşam izlediğim korku filminden çok etkilendim.
2. Yönetmen, son filmiyle, adını sinema tarihine altın harflerle yazdırdı.
3. Filmdeki küçük kahramanın oyunculuğu beni kendine hayran bıraktı.
4. Bu çalışmada usta oyuncuların yanı sıra genç yetenekler de yer almıştı.
5. Bu filmi izlemeden önce korku filmlerini sevmezdin.
6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Bu kitabında yazar, gezip gördüğü ülkeleri anlatmış
2. Heyecanla beklenen konserin biletleri aylar önce satışa sunuldu.
3. Bu şekilde tartışarak bir sonuca ulaşmamız imkânsız.
4. Artık bayramlarda çocuklar kapı kapı dolaşıp şeker toplamıyorlar.
5. Bu müjdeli haberi tüm akrabalara haber vermeliyiz
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu yoktur?
1. Okuduğum kitap çok keyifliydi.
2. Oldukça keyifli bir kitap okudum.
3. Bu kitabı okumaktan keyif aldım.
4. Keyif alıcı bir kitap okudum.
5. Keyiflice bir kitap okudum.
8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Bu radyo programını iki yılı geçkin olarak yapıyorum.
2. Bu roman benim yalnız anılarımı değil ümitlerimi de içeriyor.
3. Bu şiiri ilk okuduğumda onda yüzyıllar öncesinden gelen bir ses duymuştum.
4. Bu sergiyi açmadan önce, yarım kalmış tüm tablolarımı tamamladım.
5. Bu gösterinin başarısında oyunculardan ışıkçılara kadar birçok kişinin payı var.
9. Kalabalık (l) caddenin sağındaki (II) dar (III) sokağa (IV) oradan da(V) soldaki ilk sokağa yöneldi.
Bu cümledeki anlam karışıklığını gidermek için, numaralanmış yerlerden hangilerine virgül (,)konmalıdır?
A) |. B) II. C) III. D) IV. E) V.
10. Programda belirtildiğinin aksine konuşmalar öğleden sonraya sarkmıştı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
1. Çelişen sözlerin bir arada kullanılması
2. Gereksiz söz kullanılması
3. Özne - yüklem uyumsuzluğu
4. Tamlayan eksikliği
5. Yanlış fiilimsi kullanılması
11.
1. Eski milli sporcularımızla bir röportaj yaptık.
2. Sohbet havasında geçen röportajımız tam bir buçuk saat sürdü.
3. Bu bir buçuk saatten biz de çok mutlu olduk.
4. Röportajımız, dergimizin bu ayki sayısında yayımlandı.
Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangilerinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Yalnız II.
2. Yalnız III
3. l. ve II.
4. II. ve IV.
5. III. ve IV.
12. Neyi, niçin, nasıl ve ne zaman yapacağını bilen her insan bir gün elbette başarılı olurlar.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerin hangisinden kaynaklanmaktadır?
1. Gereksiz söz kullanılmasından
2. Bir sözün yanlış anlamda kullanılmasından
3. Nesne eksikliğinden
4. Özne - yüklem uyumsuzluğundan
5. Yüklemin geniş zamanda çekimlenmesinden
13. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde bir anlatım bozukluğu vardır?
1. Ne geldi ne de telefon etti.
2. Bu manzara aşırı derecede güzel.
3. Bu olay seni de beni de çok üzdü.
4. Bir daha beni de arama onu da.
5. Çiçekler İki günde soluverdi.
14. Ertesi gün erkenden kalkılıp,çobanın karısının
hazırladığı yiyecekleri yedikten sonra,kapıya yöneldiler.
Bu cümledeki anlatım bozukluğunun sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
1. Özne-yüklem uyumsuzluğu
2. Tamlama yanlışlığı
3. Çatı uyumsuzluğu
4. Yüklem eksikliği
5. Gereksiz sözcük kullanımı
1. Kasabanın ileri gelenleri, olan olayları görüşmek için toplandı.
2. Hepimiz özellikle bu saatlerde daha sessiz olunmasını rica ediyoruz.
3. Tanıklardan birkaçının, adamcağıza yalan yere iftira ettiği anlaşıldı.
15.Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangilerinde, gereksiz söz kullanımından kaynaklanan bir anlatım bozukluğu vardır?
1. yalnız l.
2. Yalnız II.
3. l. ve III.
4. II. ve III.
5. I, II. ve III.
16. Yağmur altında yürümekten, ipj| ipjl yağan
I II
yağmurla birlikte ıslanmaktan
III IV
çok hoşlanırdı.
Bu cümledeki anlatım bozukluğu, numaralanmış sözcüklerden hangisinin gereksiz kullanılmasından kaynaklanmaktadır?
A) l. B) II. C) III. D) IV. E)V.
1. (I) Bu yıl ilgi çekici bir ödev aldım. (II) Sait Faik’in hayatının biyografisini inceleyeceğim. (III) Uzun süredir bu yazarımızı tanımak istiyordum. (IV) Öykülerini çok seviyordum ama yazarın hayatıyla ilgili ayrıntıları bilmiyordum.(V) Bu ödevi hazırlamakla, bir taşla iki kuş vuracağımı düşünüyorum.
Paragrafın hangi cümlesinde bir anlatım bozukluğu vardır?
A) I. B II. C) III. D) IV. E) V.
1/c
2/d
3/d
4/c
5/c
6/e
7/c
8/a
9/a
10/e
11/b
12/d
13/b
14/c
15/c
16/c
17/b
2/d
3/d
4/c
5/c
6/e
7/c
8/a
9/a
10/e
11/b
12/d
13/b
14/c
15/c
16/c
17/b
Türkçe Testi 3
1. ‘’Söz var, söyleyenle; söyleyen var, söylediği sözle büyür."
Aşağıdaki cümlelerin hangisi bu cümlenin anlamıyla ilgili değildir?
1. Bazı kişiler düşüncelerini açıklamaktan çekinir.
2. Sözün güzelliği kadar, söyleyenin kimliği de önemlidir.
3. Anlam kişide değil, kişinin sözündedir.
4. Söze değer kazandıran, söyleyenin kimliğidir.
5. Sözün anlamı, söyleyene göre önem kazanır.
2. (l) Son romanında mümkün olduğu kadar kişiliğini gizlemeye çalışmış. (II) Yaptığı uzun tasvir ve tahlillerle, mekan ve olayları okurun gözünde canlandırmış. (III) Bu betimlemeleri biraz daha uzatsaymış eser okunmayacak hale gelirmiş. (IV) Sağlam cümleleri ve amiyane tabirlerden kaçınması romanı daha da güzelleştirmiş. (V) Sonuç olarak, rahat okunan, gerçeklere bağlı, sağlam üsluplu güzel bir roman çıkmış ortaya. Bu parçada numaralandırılmış cümlelerden hangisinde birbirine koşul-sonuç ilişkisiyle bağlanmış iki yargı vardır?
A) l. B) II. C) III. D) IV. E)V.
3. Öğrenim, meyvenin kendisi değil, bilgi ağacından meyve toplamaya yarayan bir merdivendir.
Bu özdeyişle asıl vurgulanmak istenen, aşağıdakilerden hangisidir?
1. Öğrenim görmenin asıl amacının bilgi vermek olduğu
2. Öğrenimin sağlayacağı meyvelerden yararlanmanın güçlüğü
3. İyi bir öğrenimin bilgi kazandırmaktan çok, bilgi edinmenin yöntemini öğrettiği
4. Bilgisiz insanın, yaşamın sunduğu meyvelerden yeterince yararlanamayacağı
5. Öğrenimin asıl amacının, gençleri hayata hazırlamak olduğu
4. Aşağıdakilerden hangisinde ''biri ötekinin yorumu olarak birbirine bağlanan" iki yargı verilmiştir?
1. Yaptığı her işin hesabını yapıyor; kuşkucu bir kişiliğe sahip olsa gerek.
2. Polisler yabancı olduğunu anlamış ve gemiye binmeden kıskıvrak yakalamışlardı.
3. Trafik çok sıkışıktı, bundan daha erken gelmemiz mümkün değildi.
4. Onun ezgileri ikimizi de büyülemişti, çıkışta iki kasetini de aldık.
5. Bayan bir resim öğretmenimiz vardı, elinden fırçayı bırakmazdı.
5. (l) Bir sanat eserini değerlendirirken kullanacağımız ölçü, aynı türdeki diğerleri olmalıdır. (II) Çünkü eleştirmen, kendi zevklerini bir kenara bırakarak nesnel olmak zorundadır. (III) Sanatçının kişilik özelliklerini İşin içine katarsak bir çıkmaz sokağa gireriz. (IV) Herkesçe kabul edilebilecek, tartışılmayan yargılara ulaşmak zorundayız. (V) Zaten bir sanat yapıtının da nasıl oluştuğunu kesin olarak söylemek zordur.
Yukarıdaki numaralandırılmış cümlelerden hangi ikisi yakın anlamlıdır?
1. II. ve III.
2. l. ve IV.
3. II. ve IV.
4. l. ve V.
5. II. ve V.
6. Her insan gibi zaman zaman ben de hata yaptım, ama hatalarımdan ders almayı bildim.
Bu sözleri söyleyen kişi, aşağıdakilerden hangisine dikkat çekmektedir?
1. Çok hata yaptığına
2. Hatasının büyük olduğuna
3. İnsanların hata yapabileceğine
4. Kendisinin başkalarından etkilendiğine
5. Hatalarını önemli olmadığına
7. Sanatçı, öyle bir yoldan geçsin ki, onun yapıtını okuyanlar farklı bir yoldan gittiğini hemen anlasınlar.
Aşağıdakilerden hangisi anlam bakımından bu cümleye en yakındır?
1. Sanatçı, kimsenin cesaret edemediği konuları işlemelidir.
2. Sanatçı, kendisini başarıya götürecek yollardan yalnız birini seçmelidir.
3. Sanatçı, üslubu yönüyle özgün olmalı, taklit edilememelidir.
4. Sanatçıyı, kişisel konuları işlemek başarılı kılar.
5. Sanatçının; sanatçı kimliği, kendisini ayrıcalıklı kılar.
6. Emile Zola: "Bir kapının kilitli olup olmadığını anlamanın en emin yolu onu itmektir." der.
Emile Zola'nın bu sözle vermek istediği öğüt aşağıdakilerden hangisidir?
1. Herkes aklını iyi kullanmalıdır.
2. İnsanlar tecrübelerle hareket etmelidir.
3. Düşünce dünyamızı zenginleştirmeliyiz.
4. Hayatta önsezilerin önemli bir yeri olmalıdır.
5. Hayal gücümüzü sürekli geliştirmeliyiz.
9. Aşağıdakilerden hangisinde eylem gerekçesiyle verilmiştir?
1. Açma pencereni perdeleri çek
Monna Rosa, seni görmemeliyim
1. Kanının nehriyle cetvellediğim
Bu toprak söyleyin neden çoraktır
1. Sırıtan zamandır kaybolan sisli şehrin gürültülerinde
Yanıp sönen lambalarda ölen dakikalar
1. Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var
Yaşadın mı, yoğunluğuna yaşayacaksın bir şeyi
1. Halâ korkuyorum senin için yaz nedir?
Acının siyahını bilirsin beyaz nedir
10. (l) Yazarın elbette bir hayal gücü vardır. (II) Öyle olmasa bunca değişik tipi nasıl yaratabilirdi? (III) Ama gerçekçi yazarın kurduğu hayal, gelişigüzel bir hayal değildir. (IV) Sanatçı; yaşama, edinilen deneyimlere, bir dünya görüşüne dayanır. (V) Bunun için gerçekçi yazarın hayal gücü, deneyimlerinden ayrılmaz; bu deneyimleri genelleştirir, değerlendirir.
Bu parçadaki numaralandırılmış cümlelerden hangileri, kendisinden önceki cümlede bildirilen yargının açıklamasıdır?
1. l. ve III.
2. II. ve V.
3. l.ve V.
4. III. ve V.
5. III. ve IV.
11. Kısa sürede şöhret olmak isteyen yazarlar, bu amaçlarına ulaşabilirler; ama asla kalıcı olamazlar; çünkü kalıcı olmak çağı aşmayı gerektirir.
Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleyle aynı doğrultudadır?
1. Ünlü bir yazar olmayı isteyenler, hedeflerini belirlemelidirler.
2. Ünlü bir yazar olmak için çok çalışmak gerekir.
3. Geçmişi değerlendiren yazarlar ünlü olmayı hak ederler.
4. Yaşanılan çağı İyi değerlendirmek, ünlü olmaya bağlı değildir.
5. Kalıcı olan yazarlar, çağlar ötesi mesajlar taşıyanlardır.
1. Gerçek sanatçı, halkla beraber yürümez; halkın önünde, halkın lideri olarak yürür.
Aşağıdakilerden hangisi anlamca bu cümleye en yakındır?
1. Gerçek sanatçı halkın değerlerine saygı gösterir.
2. Halkından kopuk sanatçı başarılı olamaz.
3. Gerçek sanatçı halkı ileriye taşımak için, ona öncülük eder.
4. Gerçek sanatçı halkın sorunlarıyla yakından ilgilenir.
5. Gerçek sanatçı yaptığı işlerde halkın takdirim kesinlikle önemsemez.
13. (l) Eleştirmenlerin de insan olduğunu unutmamak gerekiyor. (II) Her insan gibi onlar da duygusal varlıklar. (III) Bunun için de eserin yaratıcısının siyasî ve kültürel kimliği, hatta doğum yeri bile eleştirmeni İlgilendiriyor. (IV) Ancak eleştirmen tarafsızlık İlkesinden vazgeçmemeli. (V) Eleştirinin etik kurallarıyla kişiliğini dengelemeyi başarmalı.
Bu parçada, numaralandırılmış cümlelerin hangisinden başlayarak düşünce yön değiştirmiştir?
A) I. B) II C) III. D) IV. E) V.
14. Aşağıdakilerden hangisinde amaç anlamı
yoktur?
1. İzmir'e konseri izlemek İçin gitmişler.
2. Şoka girdiğinden kimseye haber verememiş.
3. Çalışmak üzere Urfa’ya gitti.
4. Mizah, düşündürmek için de yapılmalı.
5. Acı çekmek için müzik dinleyenler hastadır.
15.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ön yargı“ söz konusudur.
1. Yazarların, sık sık betimlemelere yönelmeleri eserlerini tek düzelikten kurtarıyor.
2. Herhalde bu şairler gelecek kuşaklar tarafından tanınmayacaklar.
3. Her şairde kendini aşma mücadelesi açıktan açığa görülüyor.
4. Ülke sorunlarına yönelen sanatçılardaki toplumsallık yadırganıyor nedense
5. İnsanla şiir arasındaki sıkı ilişki yok oluyor, şiir doğaya yöneliyor.
16. (I) Sanatçı, öykücülüğümüzün özgün adlarından biridir. (II) Anlatıma getirdiği yenilik ve değişiklik, anlatımı tekdüzelikten kurtarmıştır. (III) Öykülerinin çoğu gündelik yaşamla ilgilidir ve fantastik öğelerden uzaktır. (IV) Okuru saran yalın ve gösterişsiz bir dili vardır. (V) Bilgece deyişlere sıkça yer verişi okuru etkiler ve anlatımı renklendirir.
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangisinde sanatçıyı beğenme açıkça belirtilmemiştir?
1. I
2. II
3. III
4. IV
5. V
1/a
2/c
3/c
4/a
5/c
6/c
7/c
8/b
9/a
10/b
11/e
12/c
13/d
14/b
15/b
16/c
2/c
3/c
4/a
5/c
6/c
7/c
8/b
9/a
10/b
11/e
12/c
13/d
14/b
15/b
16/c