Viyolonsel Nedir? Viyolonsel Nasıl Çalınır? Viyolonsel Nasıl Bir Müzik Aletidir?
Uzunluğu : 125 cm Yayla çalınan telli bir çalgıdır. Notası
dördüncü çizgi/ Fa
dördüncü çizgi Do (kalın seslerde) ve ikinci çizgi sol (ince seslerde) açkısı ile yazılır. Orkestralarda genel olarak iki partisi bulunur. Bir sekizli aşağıdan duyulur. Solo ve eşlik görevi verilir. Ses rengi zengin ve dolgundur. Ses telleri: Do
Sol
Re
La olarak akort edilir. Keman için aranılan nitelikler viyolonsel için de söz konusudur. Çalgının büyüklüğü nedeniyle
sol elin kuvvetli ve geniş
küçük parmağın uzun olması önemlidir. Bu çalgıya (özellikle yayını kullanabilmek için dayanıklı bir bünye koşuluyla) başlama yaşı on – on iki arasındadır. Fiziki nedenle daha geç başlamakta sakınca yoktur. Çalışma saatleri bünyeyi sarsmayacak biçimde düzenlenmelidir
iyi bir tutuş biçimi vermek çok önemlidir. Bu teknik çabukluğu etkiler. Yaylı çalgılar ailesinin bir sekizli kalın ses veren çalgısı viyolonsel
solo ve eşlik görevlerinde kullanılır. Kısaca Çello da denilen bu çalgının
senfoni orkestrasından başka
üçlü
dörtlü ve beşli yaylı topluluklarında önemli bir yeri vardır. Tenor ve bastaki ezgiler ile daha çok uzun ve ihtiraslı seslendirişler viyolonsele verilir.
Gevaert: “Melodik bir fikre tercüman olmağa layık olabilecek diğer bütün çalgılardan hiç biri Viyolonsel derecesinde insan sesini çıkaramaz; bunların hiç biri kalbin samimi duygularını onun kadar ifade edemez. Viyolonsel
duyuluş değişikliklerini yapmak görevini hemen hemen yalnız Kemana bırakmaz gibidir. Uç türlü insan sesini üstünde toplamıştır: Tenorun; gençliğini
Baritonun; erkekliğini ve Basın; sertliğini. En ince kirişi (chanterelle) aşırılıkla söylenmiş duyguların tercümanı olur; acılar
üzüntüler
aşk ile kendinden geçmek gibi. ikinci ve üçüncü kirişler
yumuşaklığa getirici ve sokulgan bir sese maliktirler ki
mutedil duygulan ifade ederler. Dördüncü kiriş
yalnız karanlık ve esrarengiz bir karakterde olan şarkılarda yarar” diyor. ÇİFTLEMELER
Sesdaş Çiftleme: Keman ile Viyolonsel : Dolgun bir duyuluş sağlanır. Viyolonselin ses rengi egemendir. Viyola ile Viyolonsel : Dolgun bir duyuluş sağlanır. Viyolonselin rengi egemendir. Viyolonsel ile Telli Kontrbas : Kalın bas sesleri katında dolgun ve yumuşak bir renk sağlanır. Çok az kullanılır. Sekizliden Çiftleme: Viyola ile Viyolonsel : Çok duygulu seslendirişlerde kullanılır
Çok iyi bir renk ve etki sağlanır. Viyolonsel ile Telli Kontrbas : En çok kullanılan düzendir. İkisi ayrı ayrı partilerden çalmayıp bir partiden çalarlar. İki Sekizliden Çiftleme: Birinci Keman
ikinci Keman ve Viyolonsel : Bu biçim geniş ve uzun ezgilerde özellikle (F) de kullanılır. Üç ve Dört Sekizliden Çiftleme: Birinci Keman
ikinci Keman
Viyola ve Viyolonsel : Bu biçim çok az kullanılır ve soluklu çalgılarla katlanır.