- Katılım
- 28 Mart 2008
- Mesajlar
- 23.246
- Tepki puanı
- 2.148
- Puanları
- 163
- Yaş
- 40
- Bulunduğu Yer
- ŞANLIURFA
- Tuttuğu Takım
- GALATASARAY
KPSS 1. Halkımız günlük konuşmalarında, insana özgü birçok durumu, “yüz” sözcüğüyle kurulan sözsel bağdaştırmalarla anlatmıştır. Söz gelimi, övünmeyi gerektiren bir duruma yüz akı, ortaya çıkan utanılacak duruma Iyüz karası demektedir. Bir kimsenin çirkinliğini belirt- II mek için yüzüne bakılmaz, karşısındakini utanacak III duruma düşürenler için yüzünün derisi kalın sözünü IV kullanmaktadır. Bir kimsenin çok güzel olduğunu vurgulamak için de yüzüne bakmaya kıyamazsın Vdeyimini... Bu parçadaki altı çizili sözlerden hangisinin, kendinden önce verilen açıklaması yanlıştır? A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V. 2. Öyküler dünyanın farklı yerlerinde geçse de okuyandatuhaf bir “bizden”lik duygusu uyandırıyor; aşkın,kararsızlığın, tekinsizliğin ve yalnızlığın evrensel olduğunu,bu öykülerde kendimizi yazara yakalanmışhissettiğimizde bir kez daha hatırlıyoruz. Bu cümledeki altı çizili sözle, okurla ilgili olarak anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) Anlatılanları değişik biçimlerde algılama B) Yaşamla ilgili düşüncelerini pekiştirme C) Anlatılanları yaşadığını duyumsama D) Anılarına bağlı olarak mutluluk duygusuna kapılma E) Okuduklarının doğruluk derecesini düşünme 3. Titizlikle, kılı kırk yararak ortaya koyduğu ürünlerinikitaplaştırmak için yıllarca bekler; kendi deyişiyle,“onların sirkeleşip sirkeleşmediğini” görmek ister. Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) İstenilen yetkinliğe ulaşıp ulaşamama B) Eskiyip unutulma C) Olumlu ya da olumsuz yönlerden algılanma D) Zamanla çekiciliğini yitirip yitirmeme E) Başkalarınca örnek alınma 4. Bu sanatçımız daha kitabın başlarında uyarıyor okurunu:“Ötekini oku; derinde, dipte duranı; ince şeylerbunlar.” Bu sözler, onun şiirlerinin anlaşılması içinkendisinin cömertçe önümüze kattığı kılavuzlardır.Bunlara dikkat edilmezse yanlış anlaşılabilir onunşiiri, tekdüze bir tekrarlanış sanılabilir. Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) Ancak şiirsel birikimi olanların kavrayabileceği anlamlar taşıma B) Açıkça söylenmemiş gizli anlamlar içerme C) Şairin istemediği yönde yorumlara yol açma D) Farklı olmaya çalışırken anlaşılmaz olma E) Karşıt anlamlar taşıma 5. Onun, yazma ve yaratma eylemindeki büyük değişmeye gelişme, kendisinin hem okuru hem de eleştirmeni olmasıyla başladı. Söz gelimi, ilk denemelerinde sıfat kullanma tutkusundan kaynaklanan sanatlı bir anlatımı vardı. Kendisiyle ilk denemeleri üzerinde konuşurken bu tutumuna değinir, “Yine sözcükleri renklerle donatıp onları köpürtmüşsün.” diye takılırdım ona. Kimileyin bunun gerekliliğini savunur kimileyin sesini çıkarmaz, yalnızca gülümser geçerdi. Belli ki bir öz eleştiri sürecine girerdi. Bu parçadaki altı çizili sözle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? A) Söylenenleri okurun gözünde canlandıracak anlatımlara başvurmak B) Sözcüklere yeni, çağrışımsal anlamlar yüklemek C) Söyleyiş yönünden süslü, gösterişli, kof bir yapıyı yeğlemek D) Sözcüğün birkaç anlamını birlikte kullanmak E) Kolay anlaşılır, yalın nitelikte ürün vermek 6. (I) İçimize işlemiş “vefasızlık” duygusuna bir tepkigösterme düşüncesiyle bu kitabı yazdım. (II) Kitabımınbaşında da özellikle söylediğim gibi, ben bukitabı ustam Suavi Süalp’le birlikte, mizahımıza yüreğinikoymuş bütün mizahçılara adadım. (III) SuaviSüalp bu kitabı çoktan hak etmiş bir mizah dehasıydı.(IV) Ama 1981’de aniden aramızdan ayrılınca ne yazık ki adı da mizahımıza getirdiği yenilikler de unutuldu.(V) İstedim ki onun adını bile duymamış gençleronu tanısın. (VI) Gerçi bu kitapla ilgileneceklerinipek sanmıyorum ama tarihe sağlam bir belge bırakmakda yeter bana. Bu parçada konuşan kişiye ilişkin numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? A) I. cümlede, kitabı neden hazırladığını açıklıyor. B) II. cümlede, kimi sanatçıların emeğine duyduğu saygıyı gösteriyor. C) III. cümlede, söz konusu kişiyi övgü dolu sözlerle tanıtıyor. D) IV. cümlede, bir üzüntüsünü dile getiriyor. E) VI. cümlede, bir yanlışlığı düzelttiğinden söz ediyor. 7. (I) Yaşamı boyunca az sayıda şiir yayımlamış bir şairdir. (II) Bu yüzden bazen, tembel bir şair olduğu bile söylenmiştir. (III) Oysa, tembellik gibi görünen durum aslında başka bir şeydir. (IV) Bazen bir şiir üzerinde iki, üç yıl süren titiz bir çalışma… (V) Ta ki aksayan bir yön kalmayıncaya ve kendisi, şiiri karşısında huzur buluncaya kadar… Bir şair ve şiirinin anlatıldığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? A) I. cümlede, saptama yapılmıştır. B) II. cümlede, I. cümlede belirtilenle ilgili yoruma yer verilmiştir. C) III. cümlede, bir yanılgıdan söz edilmiştir. D) IV. cümlede, yetersizlik dile getirilmiştir. E) V. cümlede, önceki cümleyle ilgili bir açıklama yapılmıştır. 8. (I) Bu gezi kitabında yazar, yalnızca “Ne yenir, nerede kalınır, nasıl gidilir?” gibi bilinen, pratik bilgilerle yetinmemiş. (II) Gördüğü yerlerle ilgili bilinen doğal güzelliklere de yer vermiş, atlanmaması gereken, nitelikli, detaylı tarihî bilgilere de. (III) Tüm bunlar, kitabın profesyonel düzeydeki alt yapısını oluşturmuş. (IV) Bana göre bu kitabın, öteki gezi kitaplarından ayrılan başka bir özelliği daha var. (V) O da, anlatılan her yere ilişkin olarak dile getirilen insan öyküleri, insani ayrıntılar, küçük öyküler… Bir kitabın anlatıldığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? A) I. cümlede, alışılmışın dışında bilgilere yer verildiği belirtilmiştir. B) II. cümlede, önceki cümlede belirtilenlerle ilgili açıklama yapılmıştır. C) III. cümlede, daha önce anlatılanların kitabın değerini belirleyen yönler olduğu söylenmiştir. D) IV. cümlede, daha sonra söyleneceklerle ilgili bir giriş yapılmıştır. E) V. cümlede, anlatılan pek çok şeyin birbirine benzediği üzerinde durulmuştur. 9. (I) Sanatçı, bütün yapıtlarında öne sürdüğü görüşleriaracılığıyla “Doğu ve Batı arasında köprü kuruyor.”(II) Ancak onun yapıtları, bunun çok ötesinde bir niteliktaşıyor. (III) En başta insanın içsel çelişkileriniustaca betimliyor. (IV) Yaşamın karmaşıklığının, çeşitliliğinin yorulmak bilmez bir tanığı bu yapıt. (V) Batı’nın postmodern roman tekniğini ve Doğu’ya özgü geleneksel anlatım biçimlerini bir potada eritiyor. (VI) Herkesi, kendi sorunlarıyla yüz yüze getiriyor.